АНДРІЄВСЬКА В.К.
ФОРМИ І МЕТОДИ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ВИХОВАННЯ
Термін «технологія» у педагогіку ввів А.С. Макаренко. Він вважав, що
справжній розвиток педагогічної науки пов'язаний із її здатністю «проектувати особистість»,
тобто чітко передбачати ті її якості і властивості, які мають сформуватися у
процесі виховання. Визначеність цілей дає можливість перейти до чіткої
технології виховання.
«Я під цілями виховання
розумію програму людської особистості, програму людського характеру... Я
вважаю, що ми, педагоги, повинні мати таку програму людської особистості, до
якої необхідно прагнути.»
А. С. Макаренко
Технологія виховання — це строго обґрунтована система педагогічних засобів,
форм, методів, їх етапність, націленість на вирішення конкретного виховного
завдання.
Мета інноваційного виховання на відміну від традиційного спрямована не на
засвоєння учнями прийнятих у суспільстві цінностей, норм, відношень та зразків
поведінки, а перш за все, на розвиток особистості учня, проектування і
становлення унікального образу його життєдіяльності, зацікавленості кожної
дитини у виявленні свого життєвого досвіду, прояву своєї індивідуальності,
створення для дітей і дорослих ситуацій вибору та успіху, побудові діалогічних
форм спілкування.
Слайд 3
В різних джерелах можна зустріти різну класифікацію інноваційних виховних
технологій, та найпоширеніші серед них такі:
¨ Технологія виховання успішної особистості;
¨ Персоніфіковане (індивідуальне) виховання;
¨ Технологія інтегрованого виховання;
¨ Проектна технологія;
¨ Ігрова технологія;
¨ Розвивальне виховання;
¨ Технологія саморозвитку особистості;
¨ Колективні творчі справи;
¨ Виховання на основі системного підходу;
¨ Технологія співробітництва.
Складовими виховних технологій є форми організації діяльності та методи, як
засоби впливу на учнівську молодь, серед яких пріоритетна
роль належить активним методам, що базуються на демократичному стилі взаємодії.
До таких методів
належать: ситуаційно-рольові ігри, метод відкритої трибуни,
соціально-психологічні тренінги, інтелектуальні аукціони, “мозкові атаки”,
метод аналізу соціальних ситуацій з моралістичним характером, розв’язання
проблем тощо.
В інноваційній діяльності класних керівників,
педагога-організатора, практичного психолога,
соціального педагога, бібліотекаря школи та керівників шкільних
гуртків активно застосовуються сучасні форми і методи роботи:
- інформаційно-масові (ток-шоу,
інформаційні вітальні, конференції, інтелектуальні ігри, подорожі до джерел
рідної культури, історії, держави і права, "жива газета", флеш-моб);
- діяльнісно-практичні групові (творчі
групи, екскурсії, ігри-драматизації,
настільні ігри, ярмарки, народні ігри, огляди-конкурси, тренінги ;
- інтерактивні ( звіти класних
об’єднань, КВК, фестивалі,звіти гуртків);
- діалогічні (рольові ігри, ринги,
міжрольове спілкування, дискусії, диспути);
- індивідуальні (доручення,
творчі завдання тощо);
- наочні (
презентації, виставки дитячої
творчості, книжкові виставки, стінгазети, тематичні стенди, відеоролик тощо).
Грунтуючись на змінах традиційних і
новітніх технологій, методів та форм
виховання отримуємо модель структури вихованої системи у навчальному закладі. Система виховання
- взаємозв’язок суб’єктів виховного
процесу : учні, батьки, пед.колектив та
змісту виховного процесу/
Комментариев нет:
Отправить комментарий